Sok megosztást akarsz kapni? Használd ezeket a poszt típusokat

Szerző: Wolf Gábor

2017-05-16

Az előadás szövege:

A mai témánk, hogy hogyan írj olyan posztot, amit egyszerűen meg kell osztani.

A következő hónapokban, években nagyon rámegyünk azokra a képzésekre, tréningekre, aminek az a lényege, hogy valósíts meg. Fogjuk a kezedet és lépésről lépésre segítünk megvalósítani. Korábbi anyagaink fókusza az volt, hogy információt adjunk, tanítsunk – nagyon ügyesek vagytok, sokkal jobban marketingeztek, mégis a legnagyobb gond az, hogy megértitek például hogyan kell egy upsell oldalt csinálni, de nem csináljátok meg.

Ha ezt a bejegyzést végig olvasod, akkor nem csak okosítalak, hanem együtt meg is csináljuk.

Miért fontos téma? Miért kell, hogy olyan posztokat írj amit megosztanak?

Ha posztolsz a céges Facebook oldaladon, akkor annak az organikus elérése (azaz anélkül, hogy fizetnél) nagyjából 10-20 fő 1000 főre vetítve, azaz 1-2-ot emelkedett

  • Többnapos esőzés – nyílt levél riportereknek, aki bkk-val megy dolgozni
  • KATA, mint adózási forma
  • Nyílt levél minden Über sofőrnek, aki elvesztette állását
  • Pokémon GO
  • Nyílt levél az üres stadionokhoz – hogyan tölthetnék meg?
  • Nézni kell, hogy mit néznek az emberek – mit tartanak érdekesnek, miről érdemes írni? Ha például kereskedő típus vagy, ez felemel téged véleményvezérré, sőt mivel aktualitás, mindenki odafigyel rád.

    4. Írj a közösségi médiáról!

    Mindig óriási a megosztottsága, de a trükk, hogy célközönségedről írj: hogyan facebookozik egy vállalkozó, vagy egy sportoló, netán, aki gyúr (két sorozat között posztol), egy elfoglalt középvezető. A lényeg, hogy amikor ezt leírod, akár egy fotón vagy rajzon jeleníted meg, írd meg, hogy a célközönséged milyen – imádják, ha valami róluk szól. Tipikusan, ha felemeli őket vagy kicsit ironikusan szól, szívesen meg is fogják osztani. Például egy marketing szakértő hogyan facebookozik / twitterezik / ad elő / készül? – akár fricska, akár vicces, meg fogom osztani, mert jó, hogy valami rólam szól.

    • Mennyit facebookozik egy párkapcsolatban élő?
    • Hogyan facebookozik egy anyuka?

    5. Emeld fel a vevőidet!

    Az utóbbi időben sokan rákaptak a facebook live-ra és rengetegen posztolnak arról, hogy milyen high-tech cuccok kellenek hozzá. Vegyél több kamerát, olyan szoftvert, amiben több beállításból tudsz facebookozni, reflektorokat, mindenféle hangtechnika, plazmatévé, amin a prezid fut – legyen jó az, amit csinálsz, amit mondasz, nem a technikáról szól ez! Végy egy papírt és használd őket diaként, nem kell túlgondolni.

    Ma van a rendszergazdák napja, éljenek – oszd meg, ha nálatok is dolgozik rendszergazda. Éljenek a vállalkozók, a titkárnők – oszd meg, ha neked is van titkárnőd.

    Amikor tini voltam, akkor emlékszem, hogy a szüleim baráti társaságában téma volt az, hogy volt egy ismerősünk, aki egy nagyon jóképű pasi volt. Ő feleségül vett egy idősebb, nem ugyanolyan kategóriájú nőt – erről ment a tanakodás állandóan, hogy mit tud az a nő.

    Egy tanfolyamon tette fel valaki később a következő kérdést: Mit tudhat valaki, akinek hűséges a párja, még ha idősebb is, csúnyább is? Mindenki arra vágyik, hogy elfogadják olyannak, amilyen, hogy időként megdicsérjék. Ott vannak az alkalmazottaid, valószínűleg te is úgy vagy vele, hogy akkor szólsz nekik, amikor valamit rosszul csinálnak.

    Egy igazán jó vezető, házastárs, véleményvezér az észreveszi, amikor valamit az embere, a közössége jól csinál és felemeli őket. Annyira egyszerű, de mégis annyira kevesen csinálják – leginkább a jó vezetők. Aki a te követőd, örülni fog neki, egyedi leszel tőle – időnként dicsérd meg őket, emelj ki egy-egy jó tulajdonságukat. Ezeket kommentelni fogják, meg fogják osztani.

    A legtöbb megosztást, lájkot és hozzászólást azok a posztok kapják, amikor gratulálunk levizsgázott növendékeinknek!

    6. TOP 10 LISTÁK

    Ezek a listák olyanok, hogy az emberek szeretik elolvasni, mert valami jópofa dolog. Apró trükk: kezdődjön 10-el, majd menj le 1-ig – a figyelem fennmarad. Egy nagyon jó reklámszöveg volt: top 10 párkapcsolati hiba, amit férfiak és nők is elkövetnek. Sokáig futott, elég jól ment.

    • Top 10 kérdés, amit kapunk és azokra a válaszok.
    • Top 10 hiba, amit vállalkozók, anyukák, fejfájósok, babaruha vásárlók, 40 feletti férfiak elkövetnek
    • Top 10 baki
    • Top 10 kifogások, hogy miért nem volt idő tanulni a vizsgára
    • Top 10 legextravagánsabb partiöltözék

    7. Aktuális egyedi nézőpontból

    Térjünk vissza az előzőre, az Über-taxi ügyre. Nézd meg, miről szóltak a posztok: innováció, a taxisok hogy csalnak. Ha te találsz valami egyedi nézőpontot, akkor megosztott leszel – például az előző ügyben nem láttam, hogy bárki posztolt volna az üzleti modellről vagy hogy hogyan öltözködnek az überesek, a taxisok, esetleg hogyan szolgálják ki vevőiket. Arról sem találtam cikket, hogy kinek volt jobb az applikációja, milyen autókat használnak. Biztos van olyan aspektus, ami a vállalkozásodhoz kapcsolható. Egyrészt arról írsz, ami aktualitás, illetve olyan szemszögből világítod meg az ügyet, amiből addig senki.

    Például nálunk a Marketing Commandonál a legtöbbet megosztott poszt volt, amikor 2 éve Conchita Wurst nyerte meg az Eurovíziós Dalfesztivált – mindenki arról írt, hogy ő egy szakállas nő, vagy egy szakállas nőimitátor. Ránéztél és mindenki meghökkent, mindenki erről írt. Én arról írtam, hogy az Eurovíziós Dalverseny célközönségének magja a melegek, ők imádták a dívát. Wolf Kati húgom volt az Eurovízión 2011-ben, beszélt a rajongókkal, mesélt nekem róluk. Ha tudod ki a célközönséged, akkor ők mindenkihez elviszik a hírt.

    8. Valamilyen fontos ügy

    Sokat megosztott posztunk volt 2 éve a véradás. Mindenki, aki vért adott és posztolt egy fotót, annak elküldtem a könyvemet ingyen. Lehet, hogy van egy olyan kampányod, amihez ha teszel egy jó ügyet (minden vásárlásból x forint egy alapítványhoz kerül). Emellé egy bónusz: melyik alapítványhoz küldjem a pénzt az alábbi 3 közül, sok poszt, hozzászólás születik).

    Nemrég láttam, hogy egy gazdag üzletember kiposztolta, hogy új hajót vett és megkérdezte, hogy mi legyen a neve. Minden javaslatért adományozott egy összeget egy alapítványnak. Ez azért jó, mert minden cégnek jó, ha kiáll egy jó ügy mellett (CSR – corporate social responsibility, a vállalatok társadalmi felelősségvállalása). Az adakozásnak van egy olyan járulékos eredménye, ami miatt mindenkinek jó lesz az élete – annak is, aki ad és annak is, aki kap.

    9. Rejtvény

    Kiposztolsz egy képet: „Találd meg a képen az iPhone-t. Ne mondd meg, ne jelöld be – oszd meg vagy írd be kommentbe, hogy megtaláltad-e.” Lehet akár matekpélda is. Lehet, hogy egy terméked egy kis részletét kiposztolod. Székely Viktor, az AW Advice-tól a konferenciáinkon az audió-videót csinálja, gyakran teszi, hogy egy fura felületet kiposztol és ki kell találni, hogy mi az. Ha rájössz a megoldásra, akkor oszd meg, de mondd meg a megoldást.

    10. Valld be

    A nagylelkűség nem csak azt jelenti, hogy sokat adakozunk, az is lehet, hogy a hibáinkkal kapcsolatban őszinték vagyunk. Ha van valami, amit rosszul csinálsz vagy csináltál, valld be. Mindenki mit szeretne kirakni: ki milyen csúcsformájában (mit eszik, mit látogatott meg, a legszebb fotó rólad).

    Óriási vágya van az emberekben az iránt, hogy mások gyengeségét is megtudják. Lehet, hogy én szuper pozitív vagyok, de nekem is vannak rossz pillanataim, amikor nem tudom, mit csináljak, el vagyok keseredve. Légy őszinte ezzel kapcsolatban, hiszen a követőidnek is vannak hibáik és nagyon szeretik, ha valaki belátja, hogy neki is van. Óriási reakció lesz rá és még jobban elfogadnak téged, mint vezetőt – még hitelesebb leszel, és még közelebb kerülnek hozzád.

    11. Itt egy könyv!

    Oszd meg, ha olvastad és írd meg, hogy mi volt számodra az első számú lecke, a kedvenc fordulat, a kedvenc szereplő. Mindenki szeret dicsekedni, ha elolvasott egy könyvet.

    12. Egészítsd ki!

    Nagyon egyszerű és nagyon megosztós. Például:

    • A kedvenc könyvem a …..,
    • Eddig …. db városban éltem,
    • A fogorvosnál a ….-tól félek a legjobban,
    • A kedvenc marketingeszközöm a …..

    Ezek után rengeteg kommentet fogsz kapni, ami jó pont, hogy gyakrabban jelenjen meg a poszt. A matektanulás számomra …. Az sem baj ha vicces a megoldás.

    13. Sztori

    Ez egy kicsit bonyolult és nem lehet olyan gyorsan ellőni. Az összes posztunk közül és minden olyan ügyfelünknek is, akiknek rálátunk a Facebook csatornájára, azok közül is ezek a legnépszerűbbek. A legosztottabb bejegyzések a sztorik, a rövid történetek, a példabeszédek. Olvass Naszreddin Hodzsát, vagy Buddhát. Fontos, hogy olvasd ezeket és gyűjtsd őket. Írd le, hogy mi történt veletek.

    Például én pont katona voltam a csernobili atomkatasztrófa idején. Nálunk volt egy Geiger-müller-számláló – az egyik nap semmit nem tudtunk, hogy miért, de kilengett. Engem kérdeztek, hogy ez mi lehet (én villamosmérnöknek készültem).

    Hogyan költöztünk ki az USA-ba, ez 2016 tavaszán/nyarán volt – eszméletlen sok lájk és megosztás jött rá!

    Volt a sztori, amiben a ’70-es években két reklámügynökség vezetője ment valahova taxival és a taxis elkezdett velük beszélgetni. Megkérdezte, hogy mivel foglalkoznak, mondták, hogy reklámokkal. Erre azt mondja a taxis: „Rám nem hatnak a reklámok.” Az egyik reklámszakember rákérdezett, hogy milyen fogkrémet használ. A taxis azt felelte, hogy Colgate-t, csak azért mert a munkája miatt csak kétszer tud fogat mosni. Mit gondoltok, mi volt akkoriban a reklámok üzenete? A Colgate azoknak való, akik naponta csak kétszer tudnak fogat mosni.

    Ilyen volt, amikor az IBM aligazgatója elrontott egy jelentős projektet, 10 milliós veszteséget termel a cégnek. Másnap megy be a céghez, pakolja össze a cuccait, mert tudja, hogy ki fogják rúgni, majd egyszer jön a fővezér titkárnője, hogy a fővezér beszélni akar veled. Felmegy, majd a fővezér azt mondja: „Már hogy akarnálak kirúgni, 10 milliót invesztáltam a képzésedbe.”

    Ezek a történetek kapják mindig a legintenzívebb lájkokat, kommenteket, megosztásokat. 

    ***

    A legfontosabb linkek:

    Katt ide az eredeti Facebook videóhoz (rengeteg kommenttel) >>
    A videó felvétele a YouTube-on >>
    mp3 letöltés a SoundCloud-ról (az előadás hanganyaga) >>

    Legyél te az első,

    aki ezt a blogot olvassa!

    Kérem a Marketing Commando hírlevelét, benne híreket újdonságokról, ütős marketing technikákról, valamint a Marketing Commando által meghirdetett rendezvényekről, tananyagokról és egyéb akciókról, hogy semmiről se maradjak le, amivel növelhetem a versenyképességemet! Feliratkozásommal elfogadom az Adatvédelmi irányelveket.