A cikk a videó alatt érhető el.

Jótett helyébe jót várj!

Általában mikor egy cég, egy átlagember vagy egy gazdag vállalkozó jót tesz, úgymond visszaad, azt nem önös érdekből, hanem másokért, magáért, a saját lelkükért csinálják. Nem kapnak érte jutalmat, elismerést és nem is vágynak rá.

Persze vannak, akik a közösségi médián harsogják, hogy ők hű de adományoztak, de ezzel a dicsekvéssel csak ellentétes hatást érnek el. Az értelmese erre mind azt gondolja, hogy vajon mit rejtegethet? Mit akar kompenzálni? Miért kell mutogatnia, hogy ő milyen jó ember? Az adomány ártatlan, jószándékú jellege eltűnik, és már csak az látszik, hogy a figyelmért, a PR-ért tette.

Hogy lehet ezt jól csinálni?

Ma beszámolok neked pár szellemes, jó fej, jólelkű vállalkozóról, akik csináltak valami jót és valóban segítettek embertársaikon. Segítettek kicsit jobb hellyé tenni a világot – de úgy, hogy ezzel el is nyerték a méltó jutalmukat! Hogyan? Nézzük!

A fickó, aki kiszúrt az Amazonnal

Ez az ötlet onnan jött, hogy a kitalálójának elege lett abból, hogy az Amazon tönkreteszi a kis cégeket. Csinált egy böngésző bővítményt Shop Your Sook néven,  amivel ha rákeresel egy termékre, akkor nem az Amazon találatait fogja kidobni elsőként, hanem a környékeden lévő kis cégeket, akik a keresett terméket árulják. Ez a bővítmény (plugin) Chrome és Firefox böngészőben is ingyenesen elérhető, csak le kell töltened.

Miért fontos ez? Mert ha Te egy kicsit is elkötelezett vagy a saját környéked iránt, akkor szívesebben vásárolsz egy helyi kereskedőtől, vállalkozótól. Pláne mi vállalkozók értékeljük azt, ha valaki nem a multitól rendel, hanem egy helyitől.

Az elmúlt néhány évben itthon is egyre többször lehetett olvasni, például Karácsony tájékán, hogy inkább vásárolj a hazai kiskereskedőktől, mert azzal egy álom megvalósulásához járulsz hozzá, nem egy újabb bónuszhoz egy multi vezérigazgatójának.

Hajvágás felolvasásért

A következő szép story egy michigani fodrászról szól, aki hallotta a hírekben, hogy a környéken élő gyerekek között rengetegen küszködnek az írástudatlansággal. Ezért meghirdette, hogy ha beül hozzá egy gyerek, aki hajvágás közben hangosan felolvas neki egy könyvből, akkor 2 dollárt visszaad a szolgáltatás árából – egyenesen a gyerek kezébe. Nem érdekes, ha akadozva vagy ügyetlenül olvas az „ügyfél” – a lényeg, hogy a frizuráját igazítják, addig olvasson. Hát nem csodálatos ötlet?

A munkanélküliek megsegítői

Ha már fodrászat, akkor itt a következő barátságos gesztus: Edinborough-ban járunk, ahol egy kis helyi szalon kitalálta, hogyha valaki munkanélküli, és állásinterjúra megy, akkor előtte ingyen reendbeteszik a frizuráját. Habár kis dolognak tűnik, mégis adhat egy fokkal nagyobb önbizalmat, önbecslést azon az állásinterjún. És ott, valljuk be, igazán szükség van erre.

Hasonó ötlet mentén találta ki a Lyft (aki olyan, mint az Uber csak kevésbé ismert), hogy ha munkanélküli vagy, akkor ingyen elvisznek az állásinterjúdra. Sőt, ha megkaptad azt a munkát amire elvittek, akkor a következő három hétben ingyen fuvaroznak Téged, ugyanis Amerikában 3 hét után kapsz először fizetést. Onnantól már sínen vagy, de addig besegítenek ezzel. Mekkora jófejség, igaz?

Egy pizza neked – egy a rászorulóknak

Philadelphiában egy pizzéria a helyi rászorulókon szeretett volna segíteni. Kitalálták, hogyha veszel magadnak egy pizzát, akkor felkínálják, hogy megvendégelhetsz egy rászorulót is. Vehetsz neki egy pizzát, kávét, vagy éppen amit választasz a menüről. Kifizeted a terméket, és ezért kapsz egy post-itet amit kiragaszthatsz a pizzéria falára. Ha betér egy rászoruló, csak leszedi a falról és odaadja a pénztárosnak, és megkapja azt, ami rajta van a cetlin, lényegében azzal fizet. Olyan kreatív és annyira jó, hogy az embernek felmelegszik a kicsi szíve tőle!

Költöztetők az erőszak ellen

A Meat Head Movers egy kaliforniai költöztetőcég. Hallottak róla, hogy rendkívül gyakori a környékükön a családon belüli erőszak. Kihirdették, hogyha valaki a családon belüli bántalmazás áldozata lesz, akkor ők odamennek és ingyen elköltöztetik a dolgait, ahová csak szeretné. Amikor ezt először kihirdették, egyből jelentkezett egy helyi segélyszervezet is, akik besegítettek nekik. Azt még érdemes tudni róluk, hogy mind a három férfi ex-sportoló, és elég jó fizikumuknak köszönhetően bárkit elmenekítettek, akinek erre szüksége van. Sajnos azt nyilatkozták, hogy heti több fuvarjuk is lett a kihirdetés után, de nagyon jól tették, hogy besegítettek a rászorulóknak.

Motorosok a gyermekekért

Téged milyen érzés fog el, amikor meglátsz egy bőrkabátos, széttetovált, szakállas motorost? És amikor egy ilyen csoportot? Gondolom az első amit ösztönösen mondanál, a sok-sok film hatására amiben a gonoszat játsszák az ilyen figurák, az az ijedtség vagy a félelem. Pont így érezhet az is, akit gyermekbántalmazás miatt várnak a bíróságra, és meglátja, hogy a bántalmazott gyereket egy ilyen „banda” védi, kíséri be.

A Bikers Against Child Abuse (motorosok a gyermekbántalmazás ellen) csoport pontosan ezt teszik: ha valaki ilyen bántalmazás áldozata lesz, akkor ők viszik el a tárgyalásra, ott megvédik, majd hazaviszik. És tessék: mindenki imádja őket, felnéznek rájuk, mert egy ilyen nemes küldetésük van, és így ki is tudtak „törni” a rosszfiú szerepből.

De mi is ennek az üzleti oldala?

Az előbb felsoroltaknak volt egy közös vonásuk, amiért azt mondom, hogy jó tett helyébe jót várj. Ez pedig az, hogy mindegyik „akció” hatalmas publicitást kapott. Felkapta a helyi sajtó, kimentek a helyszínre forgatni, benne voltak a TV-ben, a CNN vagy a BuzzFeed írt róluk, és millió új követő és vásárló bizalmát nyerték el. Olyan tömérdek jóindulatot kaptak az emberektől, ami a sokszorosát hozta vissza nekik annak, mint amennyit beletettek. Megéri jót cselekedni, segíteni másokat a bajban, és nem csak az önös érdek miatt. Egyszerűen adni jó, egy rászorulónak pedig egyszerűen fantasztikus érzés!

Ennek szellemében hadd zárjam a mai cikket egy idézettel Ralph Waldo Emersontól:

„Ha a világot jobb helyként hagyod itt,

ha meggyógyítottál akár csak egyetlen gyereket,

ápoltál egy szép kertet,

enyhítettél a közösséged egy kis baján,

ha tudod, hogy csak egy lélek fellélegezhet miattad,

– mi a sikeres élet, ha nem ez? ”

 

Ha érdekelnek hasonló frappáns marketing megoldások, akkor ne késlekedj: csatlakozz a gotomarketing közösséghez és ígérem, annyi ötlettel és segítséggel fogod magad szembetalálni, hogy azt se fogod tudni, merre indulj el! Vagy gyötrődj tovább egyedül – a Te döntésed 😉