Mielőtt belevágnánk abba, hogy mik is azok a tényezők, amik sikerre vitték a Coca Cola-t, először is szögezzük le, hogy mi az az óriási hiba, amit el szoktak követni a vállalkozások.
Irigykedve nézed a nagyok sikereit? Esetleg Te is szeretnél olyan lenni, mint Ők?
Gyakran a kisebb cégek a nagy márkák marketingjét szeretnék másolni, ami probléma!
Hogy mit tegyél?
Ne azt másold, amit ma csinálnak! Azt másold, amit akkor csináltak, amikor akkorák voltak, mint Te! Ha azzal próbálkozol, amit ma csinálnak, akkor csak zsákutcába fogsz kerülni, mivel nálad, kisebb vállalkozásnál, más fog működni.
De vágjunk is bele! Hogyan lett a Coca Cola kicsiből nagy?
A háttértörténetéről annyit, hogy az eredeti receptet még John Pemberton, egy atlantai patikus találta ki 1886-ban. Mivel azt látta, hogy az emberek szeretik és isszák is a kávét, ezért szeretett volna valami újat adni, amivel felfrissíthetik magukat.
Most pedig vegyünk végig 7 leckét, amit tudni kell a Coca Cola sikeréről:
1.lecke: Észrevenni egy piaci rést és terméket fejleszteni rá!
Lehet nem tudtad, de az ital eredeti neve nem Coca Cola, hanem Excellent volt, magyarul „kiváló”. Hetekig ezen a néven futott a termék, amíg a könyvelő ki nem találta, hogy valami ütős márkanévvel, nagyobb eredményt érhetnének el, ezért találták ki közösen a Coca Cola nevet.
2.lecke: minden márka sikerének az alapja egy jó márkanév, és nagyon gyakori, hogy nem azon a néven indulsz, amin aztán befutsz
Tudtad, hogy a világ első Coca Cola reklámja teljesen más volt, mint a mai imázs reklámok? Az első reklámjuk a termék előnyét hirdette. A hirdetések középpontjában az szerepelt, hogy friss és élénkítő hatása van az italnak. Azért a mai verziótól ez még elég eltérő!
De még megdöbbentőbb, hogy eleinte, amikor beindult az eladás, akkor képzeljétek el, még csak napi 9 üveget adtak el! Ezért annak érdekében, hogy minél több ember tudja megkóstolni, elkezdtek kuponokat osztogatni. Így visszanézve megérte ezt meglépni, ugye?
Volt egy kuponjuk is, ami egy ingyenes italra hívott meg, amin az állt, hogy: „Ezzel a kuponnal egy ingyenes Coca Cola italra hívunk meg, 5 cent értékben”.
3.lecke: Hogyan tudod elérni, hogy minél több ember kipróbálhassa a termékedet, szolgáltatásodat?
A Coca Cola azt tűzte ki maga elé célként, hogy ne csak a patikában lehessen a termékeiket megvásárolni, hanem környékbeli boltokban is legyenek elérhetőek. Ehhez speciális kuponokat nyomtattak, hogy minden viszonteladójuk marketingjét megkönnyítsék.
Szerintünk zseniális!
4.lecke: Adj marketing támogatást a partnereidnek, mert hidd el egyikük sem fog érteni annyira a marketinghez, mint Te!
Korábban a Coca Cola, amikor népszerűsíteni szerette volna a márkát, felbérelték az ismert énekes és színésznőt, Hilda Clark-ot, hogy ő szerepeljen a reklámokban, hirdetésekben.
Te is merj ilyenekben gondolkodni!
5. lecke: Az influencer marketing működik! Kösd a terméked nevét egy hírességhez, akit ismernek és szeretnek a vevőid! A márka indulása után csak évekkel telt nekik először arra, hogy egy rendes óriásplakát kampányt csináljanak.
Tudod tettek a plakátkampányukra? Nem a mai imázshirdetéseket! Hanem, hogy „Napi 6 millió ital”.
Igazából egy hitelességépítő kampányt csináltak ezzel.
6. lecke: Már amikor azt hiszed, hogy beindult a márkád, még akkor is van egy hatalmas nagy réteg, aki azt soha nem próbálta ki, és olyankor meg kell nekik mutatnod: ezt már mindenki kipróbálta, csak Te nem!
Tudod miről szól a Coca Cola mai marketingje? Hogy a világon a márkaerejét megtartsák, fenntartsák! De ez nem volt mindig így.
Amikor indultak, akkor még ismeretlenek voltak, meg kellett küzdeniük minden eladásért nekik is.
Ezeket a tanácsokat ha megfogadod, hidd el, látni fogod az eredményét!
Röviden fussunk végig megint azon, hogy mit tudsz lemásolni Te is a Coca Cola-ról:
- Innovatív termék
- Jó márkanév
- Nagyon erős sales promóció
- Disztribúció, azaz terjesztés
- A partnerek marketing támogatása
- Influencer marketing
- Bizonyítékkal, hogy a kételkedők is kipróbálják
És még egyszer, jó tanácsunk Neked:
NE azt másold, amit ma csinálnak. Azt másold, amit akkor csináltak, amikor kicsik voltak.
TE melyiket próbálnád ki legjobban?
@marketingcommando A Tesco a kedvenc üzletem, nézzük mit lehet tanulni tőlük! A Te pénztárcádról van szó, úgy hogy figyelj! A hiperek árakciói NEM árakciók! És egy Tesco, egy Auchan, egy hiper NEM egy üzlet, hanem egy mérnöki pontossággal kialakított profit-maximalizáló üzem. Vajon ismered a legnagyobb taktikáikat? Ebben a videóban bemutatom a leggyakoribb kosárérték növelő, profitnövelő, vevőérték maximalizáló fogást. Miért? Mert ezeket a saját vállalkozásodban is be kell vetned, pláne ha a kampányaid nagy része ma még árakció. #élelmiszer #vásárlás #marketing ♬ eredeti hang - Gábor Wolf