Te tudod azt, hogyha minőségi termékekről beszélünk, akkor miért a japánokat mondják a legtöbben általában?
Ha nem, akkor tarts velünk és ismerkedjünk meg közösen 3 ősi japán filozófiával, hogy egy magasabb szintre tudj lépni a vállalkozásoddal!
Együttműködésünk a Lexus Magyarországgal jött létre, nekik köszönhetően ismerkedhettünk meg ezekkel a koncepciókkal.
1.filozófia: Shu Ha Ri – 守破離, azaz a mesterré válás művészete
Lehet már Te is észrevetted, hogyha kicsit jártas vagy a témában, hogy a japán kultúrában milyen mértékű tiszteletet kapnak azok, akik valamit mesteri szinten tudnak csinálni. Ha valaki eléri ezt a mesteri szintet, tehát a szakmája egyik legkiválóbb személye lesz, akkor 3 fő jutalmat érdemel ki.
A 3 fő jutalom a következő:
Tisztelet: ez a kiváló munkáért jár
Magasabb ár: ezt a kiváló munkáért lehet kiszabni
Játékszabályok: ezeket Te szabhatod meg, aki mesterré vált a szakmájában, nem az ügyfél vagy az alvállalkozó
Erre van is egy szuper példánk, ami szerintünk egy nagyon kivételes és extrém eset. Los Angeles-ben van egy japán étterem, ami csak 18.00-20.00-ig van nyitva. De, ami még érdekesebb, hogy nem lehet asztalt foglalni, és még menü sincs, azt eszik, amit a séfnek éppen kedve volt elkészíteni!
Na most, milyen étterem az, ahol még menü sincsen? Hogy lehet az, hogy még így is mindig teltház van?
A válasz egészen egyszerű: A séf olyan mesterré vált a szakmájának, hogy a vendégek még így is szívesen fizetnek az étteremben. Azért ez elég extrém, nem?
A jó hírünk, hogy Te is el tudod érni ezt a szintet pár egyszerű lépéssel! Ehhez bontsuk szét a Shu Ha Ri kifejezést karakterenként!
Shu 守 – Az alapokat szorgalmas, kitartó lépésekkel kell megtanulnod
Ha 破 – A hagyományokkal szakíthatsz már, gondolkodhatsz a szabályok felrúgásában, foglalkozhatsz a kivételekkel. De ezek csak az alapok után jöhetnek!
Ri 離 – Ez azt jelenti, hogy átlépni, meghaladni. Itt válsz mesterből művésszé. Üzleti szemmel nézve itt már a marketinget nem azért csinálod, hogy eladj, hanem azért, hogy jobbá tedd a világot.
Röviden elmondva, amit a Shu Ha Ri tanít nekünk, azaz, hogy: bármivel is foglalkozol, törekedj arra, hogy abban Te legyél a mester. Semmilyen munka nem ciki, hogyha a mesteri szintre való törekvéssel végzed azt. És a legjobb, hogy semmilyen ár nem túl magas, ha mesteri munkával fizetsz érte!
Te törekszel arra, hogy mestere légy a szakmádnak?
2.filozófia: Kaizen – 改善
Ez az az ősi filozófia, amivel mindenkit le tudsz körözni, úgyhogy jól figyelj most!
Az alapkoncepciója, hogy mindig, mindenen lehet fejleszteni, és kell is, de nem rohamléptekben, hanem kis lépésekben. És ez a titka! A kis lépések.
Saját példánk, hogy a Marketing Commando heti meetingein is kötelező az, hogy fejlesztésekkel foglalkozzunk. Olyanokkal is, amiket már láthattok, de olyanokkal is, ami még titok, és senki nem láthatja. Tehát, Mi is apró léptekben haladunk előre folyamatosan, akár a háttérben, ez a lényege!
Neked van olyan terved, amit már régóta tervezel, mégse fogtál még bele? A tippünk az, hogy Te is vesd be a Kaizen elv erejét!
Hétköznapi példa, hogy ne azt mondd, hogy „Holnaptól megcsinálok minden nap 50 fekvőtámaszt!”, hanem mondd azt, hogy „Ma megcsinálok 5-öt, és minden nap 5-tel többet megcsinálok!”.
Így már nem is olyan ijesztő, ugye? Fejlessz minden nap egy kicsit, és ígérjük mindenkit magad mögött fogsz hagyni!
3.filozófia: Omotenashi – おもてなし
Ez egy ősi bölcsesség, ami azt jelenti, hogy teljes szívedből gondoskodni a vendégedről. Itt most beszélhetünk egy tényleges vendégről, egy ügyfeledről vagy üzleti partneredről.
Eredetileg egy tea ceremóniából alakult ki, ami kicsit soknak tűnhet ma a kávékapszulák mellett, de pontosan ez a lényege, a körülményesség. Lelassulsz, odafigyelsz, tiszteletet adsz.
Japánban például, ha bemész egy üzletbe, akkor nem vásárlóként, hanem vendégként bánnak veled. Meghajolnak, köszönnek, teával kínálnak meg.
És nem, ez nem a meghunyászkodás! Ez a tisztelet egymás felé. És a tiszteletet nem tudjuk követelni, csak kiérdemelni, tehát kifejezzük és visszakapjuk.
És az üzletben ez miért fontos?
Nem baj, ha a vállalkozásod kicsi és még kezdő vagy! A tiszteletet ki tudod érdemelni, sőt, ki is kell provokálnod! Ezt kezdd azzal, hogy először te adod meg ezt a vevőidnek, leendő vevőidnek.
Ha ezt a tiszteletet megadod Nekik először, bízz bennünk, érzékelni fogod a változást a vevőid részéről is!
Neked melyik elv tetszett a legjobban, melyiket szeretnéd bevezetni először a vállalkozásodban?
Erről szóló videóinkat az alábbi linkeken érheted el:
@marketingcommando Hogyan érheted el a MESTER fokozatot? Ezt tanítja a Shuhari, a "Japán üzleti filozófiák" c. sorozatunk 1. részében, amelyet a @Lexus Magyarországgal együttműködésben készítettünk. 🤔 Kérdés: mi az a képességed, amiben a legmagasabb szintre törekszel? 🤔 --- #uxperience #lexusux #lexusmagyarorszag #mypassionmylexus #passionwithlexus #japan #japanesebusiness #vállalkozás #marketing #shuhari #szponzoralttartalom ♬ eredeti hang - Gábor Wolf
@marketingcommando Előzz le mindenkit ezzel az ősi japán filozófiával! *** #uxperience #lexusux #lexusmagyarorszag #mypassionmylexus #passionwithlexus #japan #japanesebusiness #vállalkozás #marketing #kaizen #szponzoralttartalom ♬ eredeti hang - Gábor Wolf